با عرض سلام و تبریک سال نو خدمت دوستان عزیزم ، سالی بسیار خوب و سرشار از شادی و موفقیت را برای دوستان خوبم آرزو میکنم.
برمیگردیم به بحث رباتهای آتشنشان که در جلسهی گذشته آغاز کردیم و همانطور که گفته شد قرار است در این جلسه هم سیستمهای مختلف خاموش کردن آتش را مورد بررسی قرار دهیم.
یکی از سادهترین و رایجترین روشهای خاموش کردن آتش پاشیدن آب یا مواد ضد اشتعال دیگر بر روی آتش است. برای مجهز کردن ربات به این سیستم، فقط نیاز به یک عدد پمپ آب و یک مخزن کوچک برای ذخیرهی آب و یک مدار راه اندازی مختصر داریم. این روش از نظر پیچیدگی از سایر روشهای رایج سادهتر است و پیچیدگی مکانیکی و الکترونیکی زیادی هم ندارد.
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
امیدوارم ایام به کام همهی دوستان خوبم باشه.
همانطور که در اوایل کار به دوستان عزیز وعده داده بودیم، بالاخره نوبت ساخت ربات آتشنشان است!!! برای دوستانی که با رباتهای آتشنشان هیچ آشنایی ندارند ابتدا بهتر است یک سری به جلسهی پنجم بزنند بعد مطلب این جلسه را دنبال کنند.
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
در این جلسه در مورد نحوهی استفاده از LCDهای کاراکتری (Alphanumeric LCD) در محیط CodeVision توسط میکروکنترلرهای AVR توضیح خواهیم داد.
نمايشگر چيست؟
نمایشگر قطعهاي الکترونیکی است که با اتصال آن به میکروکنترلر میتوان هرگونه تصویری را بهنمایش درآورد. نمایشگرها در مدلهای بسیار متنوع برای کاربردهای مختلف در بازار وجود دارند. از LCDهای رنگیای که در موبایلها استفاده میشوند گرفته تا مدلهای بسیار ابتدایی مانند 7segment قبلاً با آن آشنا شدهایم. در این جلسه ما با نوعی نمایشگر LCD آشنا خواهیم شد که بهوسیله ی آن میتوان تمام نمادهایی که در سیستم کدگذاری ASCII وجود دارند را به نمایش در آورد. همانطور که قبلاً اشاره شد، این نمادها شامل تمام حروف الفبای بزرگ و کوچک، اعداد لاتین و .... هستند. این نوع LCD را در اصطلاح تجاری LCDهای کاراکتری (Alphanumeric LCD) میگویند.
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشید.
در این جلسه طبق قرار ابتدا به مداری نسبتاً ساده برای سیستم شوت میپردازیم. برای طراحی مدارات الکترونیکی راهاندازی سلنویید در سیستم شوت ربات روشهای مختلفی وجود دارد، ما ابتدا به تشریح روشی که در جلسهی گذشته معرفی شد خواهیم پرداخت.
اساس کار و مبنای علمی طراحی این مدار در جلسهی گذشته تشریح شد. در زیر مداری را میبینیم که 2 عدد خازن را در حالت نخست که رلهها تحریک نشدهاند، توسط ولتاژ 12 ولت شارژ میکند، و در حالت دوم (رلهها تحریک شدهاند) خازنها بهصورت سری بر روی سلنویید تخلیه میشوند.
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشید
در این جلسه طبق قرار قبلی به موضوع سیستم شوت در رباتهای فوتبالیست دانشآموزی خواهیم پرداخت. بدون مقدمه وارد بحث میشویم.
رباتهای فوتبالیست هم مثل یک بازیکن فوتبال واقعی باید بتوانند توپ را شوت کنند یا آن را پاس بدهند. برای این کار، ربات نیاز به یک بازوی مکانیکی دارد تا در مواقع لزوم توپ را با قدرت دلخواه به سمت مقصد مورد نظر شوت کند. این بازو فقط کافیست بتواند توپ را از جلوی ربات با سرعت هل بدهد. شدت شوت را می توان با کنترل قدرت این بازوی مکانیکی تعیین کرد.
به نام خدا
با عرض سلام خدمت دوستان عزيزم. مجدداً پوزش ميطلبم به خاطر نا هماهنگي و تاخير در ارايهي مطلب جديد.
اين جلسه هم مبحث رباتهاي فوتباليست را كه در دو جلسهي گذشته به آن پرداخته بوديم ادامه خواهيم داد و با مكانيزم بسيار مهمي در رباتهاي فوتباليست آشنا خواهيم شد كه براي حفظ توپ از آن استفاده ميشود.
اولين سوالي كه مطرح ميشود اين است كه در حالت كلي روبات چه نيازي به چنين سيستمي دارد؟
همانطور كه ميدانيد، يكي از مهمترين قابليتهاي يك بازيكن فوتبال، توانايي او در حفظ توپ يا به اصطلاح پا به توپ بودن اوست. اين موضوع در رقابت رباتها هم به همين اندازه اهميت دارد و رباتي كه توانايي بيشتري در حفظ توپ داشته باشد، صاحب موقعيتهاي بيشتري در زمين خواهد شد و در نتيجه مي تواند بهتر بازي كند.
یک سنسور مادون قرمز معمولی به همراه یک فرستنده ی مادون قرمز در زیر ربات به گونهاي تعبیه می شود كه نوري كه از فرستنده ساتع ميشود، پس از برخورد با زمين به گيرنده مادون قرمز برسد. (مشابه حالتي كه در ربات مسيرياب سنسورها همراه با فرستنده مادون قرمز در زير ربات تعبيه ميشوند). سپس با اندازه گيري ولتاژ خروجي مدار گيرنده توسط ADC ِ ميكروكنترلر( سيم خروجي مدار گيرنده به يكي از ADCها وصل ميشود)، ميتوان ميزان
به نام خدادر ابتداي بحث لازم به ذكر است كه از امسال، فدراسيون جهاني روبوكاپ، قوانين مسابقات رباتهاي فوتباليست دانشاموزي را به كلي تغيير داده است، اين تغييرات باعث به وجود امدن تغييراتي بنيادين در ساختار رباتهاي فوتباليست دانش آموزي شده است. اما به دلايلي هنوز در اكثر مسابقات داخلي از قوانين سال گذشته استفاده ميشود. به همين خاطر ما هم در اين جلسه ابتدا در مورد قوانين قبلي اين ليگ توضيح خواهيم داد، در چند جلسه آينده هم به قوانين جديد ليگ خواهيم پرداخت.
در اين جلسه نيز، بحث را در مورد سيستمهاي حركتي چهار جهته ادامه خواهيم داد و شما را با نوع ديگر اين سيستم كه در آن بهجاي 4 چرخ، فقط 3 چرخ وجود دارد، آشنا خواهيم كرد، همچنين به نكاتي اشاره خواهيم كرد كه براي استفاده از اين سيستم ميبايست حتماً به آن
به نام خدا
با عرض سلام خدمت دوستان عزيز
در مورد ميكروكنترلرهاي AVR در جلسات گذشته توضيحات مفصلي داده شده است و دوستان تا حد خوبي با اين خانواده از ميكروكنترلرها آشنا شدهاند، اما اين آشنايي براي انجام پروژههاي حرفهايتر كافي نيست و مطالب بسيار گستردهي ديگري هم در مورد اين خانواده از ميكروكنترلرها وجود دارد كه هنوز مطرح نشدهاند، ولي اهميت بسيار زيادي دارند. از اين رو ما سعي ميكنيم در خلل كار، مجدداً جلساتي را به مباحث مرتبط با AVR اختصاص دهيم تا خلأ موجود در اين بخش را به تدريج برطرف كنيم.
در اين جلسه به موضوع انواع حافظه در ميكروكنترلرهاي ميپردازيم.
با نحوهي پروگرام كردن ميكرو كنترلر در جلسهي 27 آشنا شديد. همانطور كه ميدانيد، اطلاعاتي كه در مرحلهي پروگرام كردن به ميكروكنترلر منتقل ميشود، با خاموش كردن سيستم(يعني قطع جريان برق ميكروكنترلر)، از بين نميرود و نيازي نيست براي هر بار استفاده از ميكروكنترلر مجدداً آن را پروگرام كنيم، و تا زمانيكه برنامهي پروگرام شده روي ميكروكنترلر توسط كاربر Erase نشود، آن برنامه پاك نخواهد شد. اين نوع حافظه را «حافظهي غير فرّار» ميگوييم، در اين نوع حافظه اگر جريان برق قطع هم شود اطلاعات از بين نخواهند رفت. مثال ديگر اين نوع حافظهها، هارد ديسك كامپيوترهاي شخصي خانگيست.
نوع ديگر حافظهها، حافظههاي «فرّار» نام دارند، در اين نوع، با قطع جريان برق، اطلاعات هم از بين ميروند. مثال آن حافظهي RAM در كامپيوترهاي شخصي خانگيست.
در ميكروكنترلرهاي AVR چند نوع حافظه وجود دارد كه در زير به اختصار در مورد هر يك آنها توضيح ميدهيم.
حافظهي FLASH
اين حافظه در مرحلهي پروگرام كردن، و براي ذخيرهي برنامهي كامپايل شده توسط كامپيوتر (فايل با پسوند hex.) در ميكروكنترلر مورد استفاده قرار ميگيرد. همانطور كه توضيح داده شد اين حافظه از نوع حافظههاي غير فرّار است.
حافظهي SRAM
وقتي در برنامههاي خود متغيري تعريف ميكنيم، در زمان اجراي آن توسط ميكروكنترلر، بهطور معمول از حافظهي SRAM استفاده ميشود. مثلاً وقتي در برنامه جملهي زير را مينويسيد:
int TEMP;
ميكروكنترلر براي ساختن اين متغير 2-بايتي، از حافظهي SRAM استفاده ميكند.
حافظهي SRAM از نوع حافظههاي فرّار است و اطلاعاتي كه در آن ذخيره ميشوند، پس از خاموش شدن ربات و قطع جريان برق از ميكروكنترلر، همگي پاك ميشوند. اگر بخواهيم براي تعريف حافظه از فضاي ديگري به جز SRAM استفاده كنيم، بايد در الگوي تعريف متغير، تغيير كوچكي دهيم كه در ادامه شرح داده شده است.
حافظهي EEPROM
گاهي اوقات ما نياز داريم اطلاعاتي كه در متغيرها ذخيره شدهاند با خاموش شدن ربات يا دستگاه پاك نشوند و براي استفاده در زمانهاي ديگر هم قابل استفاده باشند. براي اين منظور حافظهي EEPROM تعبيه شده است. EEPROM جزو حافظههاي غير فرّار است.
براي استفاده از اين حافظه بايد متغيرها را به گونهاي تعريف كنيد كه به جاي استفاده از SRAM از EEPROM استفاده كنند. براي اين منظور طبق الگوي زير عمل مي كنيم:
eeprom int TEMP;
يعني پيش از تعريف متغير، كلمهي كليدي «eeprom» را ذكر ميكنيم. اگر اين كار را نكنيم، متغير به صورت پيش فرض در حافظهي SRAM تعريف ميشود.
براي مثال فرض كنيد ربات مينيابي داريم كه مختصات مينهاي كشف شده را در متغيرهايي از حافظهي ميكروكنترلرش ذخيره كرده است. اگر اين متغيرها در SRAM باشند، زمانيكه ربات خاموش شود اين اطلاعات پاك ميشوند و ديگر قابل بازبيني نيستند، در اينگونه موارد بهتر است اطلاعات در eeprom ذخيره شوند تا خيالمان از بابت ذخيرهي اين اطلاعات راحت باشد.
رجيسترها
در مورد رجيسترها در جلسهي 24 توضيحاتي داده شده است. رجيسترها هم جزو متغيرهاي فرّار هستند و با قطع جريان برق پاك ميشوند. مهمترين مزيت رجيسترها نسبت به SRAM سرعت بالاي آنها بهخاطر نزديك بودن به واحد پردازشگر مركزي است. و مهمترين محدوديت آنها هم كم بودن تعداد آنهاست. نيازي نيست كه ما در برنامههاي خود مستقيماً از رجيسترها استفاد كنيم، اما خود ميكروكنترلر براي اجراي برنامههاي خود مكرراً از آنها استفاده ميكند.
مطالب مطرح شده مختصر و اجمالي هستند، ولي اين مطالب براي رفع نياز دوستان و انجام پروژههاي مختلف كفايت ميكنند و نياز به بررسي تخصصيتر روي اين مبحث نيست. توضيحات بيشتر در اين باب، نياز به مقدمات علمي و تخصصي بيشتري دارد كه در اينجا مجال مطرح كردن تمام اين مطالب نيست.
منتظر سوالات، نظرها و پيشنهادهاي دوستان خوبم هستم.
به نام خدا
با عرض سلام خدمت دوستان
اميدوارم بحثمون در جلسات پيش در مورد رباتهاي مينياب خودكار مفيد و جذاب بوده باشه. در 2 جلسهي قبل هدف ما صرفاً آشنايي اجمالي با اين رباتها بود و قصد نداشتيم به طور تخصصيتر وارد بحث شويم. اما در مورد نحوهي طراحي اين رباتها بحثها و نكات مفصلي بايد مطرح شود كه اين نكات بهتدريج در جلسههاي آينده تشريح خواهند شد. از جملهي اين مباحث، سيستمهاي حركتي چهارجهته، سنسورهاي فاصلهياب مختلف، قطب نماي الكتريكي، و سيستمهاي مكانيابي هستند، كه تلاش ميكنيم هركدام از اين مباحث را در جلسههايي مفصلاً مورد برسي قرار دهيم.
اما در اين جلسه بحث را در مورد رباتهاي مينياب كنترل از راه دور (Manual) و رقابت فني ليگ رباتهاي مينياب ادامه خواهيم داد.
تفاوت بارز رباتهاي مينياب كنترل از راه دور با رباتهاي مينياب خودكار، در نحوهي هدايت آنها است؛ در رباتهاي مينياب خودكار همانطور كه توضيح داده شد، تمامي حركات ربات توسط مدارات داخلي ربات كنترل ميشود و هيچكس حق ندارد به هيچ وجهي حركات و تصميمات ربات را كنترل كند و آن را به نوعي هدايت كند، اما در رباتهاي مينياب كنترل از راه دور، يك نفر به عنوان اپراتور به داور معرفي ميشود كه اين فرد حق دارد توسط سيستمهاي كنترل از راه دور، ربات را در زمين مسابقه مستقيماً كنترل كند. اما نكتهي اساسي اينجاست كه زميني كه ربات بايد در آن جستجو كند زمين بسيار ناهموار و نامناسبي است، و طراحي و ساخت رباتي كه فقط بتواند در تمام نقاط اين زمين حركت كند بسيار كار دشواري است. عكس زير يك تصوير از زمين مسابقهاي است كه ربات بايد تمام آن را به دنبال مين جستجو كند!
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان فروشگاه رباتیک و آدرس robohp.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.